Робството с всичките си беди и неволи не смалява духовния ръст на нацията, а тькмо обратното - извежда до истинска значимост чест, достойнство, свобода и нравственост. Затова мнозина свързват собствената си изтерзана, страдалческа съдба със съдбата на революционера, бунтовника, заточеника.
Осъдени на заточение и изпращани в крепостите на Мала Азия са стотици българи още от първия решителен бунт за свобода до самия край на турското робство. В хода на Руско турската война през 1877 година в Ангора са заточени група революционни дейци от Татар Пазарджик. Съставът на групата е потвърждение на тактиката на цариградското правителство да изпраща на заточение по-видни и влиятелни българи, които работят за освобождението на България. В тази група е и Тодор Д. Курев от село Доганово Конаре.*
Важни сведения за него като поборник в заточеник се намират в записките на сина му Дончо Т. Курев. В тях периодът на заточение на Т. Курев е отразен по разказите от неговия баща.
Неоспорима е ценността на тези записки предвид малкото запазени в нашата историография документи, отнасящи се към проблематиката за заточенията. Същевременно те отразяват душевността на автора, неговата позиция и вълнения спрямо лица и събития. Интересуващите ни факти от живота и дейността на Тодор Курев през времето на заточение се потвърждават и от спомените на Петко Машев, известен обществен деец със същата участ на малоазийски заточеник.
Кратките сведения, дадени в ръкописния документ за причините, предизвикали тежката присъда на Тодор Курев, съдържат обвинението, че той е "бил във връзка с българските войводи, с Васил Левски и с други". Дългият път към непознати и чужди краища, ведно с чувството на мрачна обреченост, затрудненията и лишенията през всичките дни на заточение са споделени с другарите от групата: Иван Ръжанков, Никола Генчов, Андон п. Иванов, Г. Н. Кожухаров, Илия Хр. Узунов, Иван Веселинов. Както справедливо се изразява Петко Машев: "...ние бехме вързани само за тежкия грях, че носим името българи".
Пътуването до мястото на заточение, според повествованието става, като "ги качват в трена, закарват ги в Солун на Бело море", оттам "качват ги на парахода и ги откарват в Мала Азия, в некое си место Енгюр". Енгюр или Енгюре е наричан град Ангора /Анкара/
Мъчително дългият път изминат от заточениците. Оковани във вериги, е описан по трогателен начин: "...я ми кажете как слизат и се качват вързаните петима за гушите с верига, която им позволява да се отдалечават един от друг само с около 60 см."
Злочести този час. Да не гледам, да не слушам.
Да забравя всичко Ази.
Плач и сълзи как текът..."
Краят на изгнаническия живот настъпва, когато мирният договор от Сан Стефано е вече исторически факт. По силата на чл.17 от него се освобождават всички задържани и заточени лица.
Завръщането в родното място, така свидно очаквано, поднася нови беди и страдания за поборника заточеник Тодор Курев. След всичко преживяно забележителна е вътрешната сила, с която и този път превъзмогва болката. Описано е кратко случилото се: "...баща ни вижда жена си...Тя започва да плаче и му казала: "Турците изгориха всички къщи и нищо не оставиха, всичка стока забраха с тех". На отчаянието той отговаря: "Не бой се, нали аз се върнах жив, друга стока ще купя и други къщи ще направя...". И по-надолу е добавено: "Като отива баща ни ни в двора, вижда само обгорели черни дувари. Станало му мъчно, но не явявал никому".
Всичко дотук поразително напомня едно място в книгата "В тъмница" на Константин Величков, по-ветено на сродни човешки съдби от близки героични събития: "Бедните селяни!...Жетва настава и когато да оберат плода от своите мъки и да му се радват, отиват да гният по тъмници, а там далече от тях сами самички стоят без подслон и преглъщат сухи сълзи женя и деца под пепелищата от изгорелите къщи".
След Освобождението Тодор Курев се включва с нова гореща деятелност в обществено-политическия живот на Княжество България и Източна Румелия, имайки за свята своя длъжност да служи на Отечеството си.
* Доганово Конаре е старото име на село Мало Конаре
Няма коментари:
Публикуване на коментар