сряда, 23 юли 2008 г.

Те били трима братя от полското село Мало Конаре.

БАТАК ГЛАВА НЕ СКЛАНЯ

Автор - ТР. КЕРЕЛОВ-1966 г.
ПРЕДИСТОРИЯ НА ИСТОРИЯТА
Дядо Ангел Керелов страдаше, че историята на Батак още не е напълно разказана.
— Ще си отида и много нещо ще се попилее и забрави, ще стане нищо: било ли е, не е ли ...
Писаните вече две книги не го задоволяваха, защото живите подробности на баташката трагедия живееха в паметта и сърцето му.
Той беше висок и строен старец — почти два метра. Подпираше се на хубав бастун, с който почукваше, за да подчертае, когато говореше, и без това натъртения си говор. Пушеше много и обгарялото си орехово цигаре наричаше „моме“.
През 1878 г., при Алеко Богороди, той е бил първият окръжен управител на Пазарджик. През 1914 г., навършил вече седемдесет и петте, се вдигна из Странджа и Пирин да търси гроба на Страхил войвода, с когото — според преданието — бил рода, а през 1920 г. повтори своята експедиция. Помня го как се върна съкрушен. Дълго се събува на одъра, а когато влезе в стаята, изювори вместо поздрав:
— Гроба си ще намериш, но гроб няма да намериш! Неблагодарен народ, бързо забравя...
Самият му живот представляваше една дълга, неписана история на селото, стар българин, за когото нямаше нищо друго освен честно изпълнения обществен дълг. Въпреки дълбоката старост, до която стигна, паметта му остана изключително свежа, мисълта му ясна
Истинските автори на този разказ са съвременниците на много събития, хора с великолепна памет и чувство за живата сила на речта. Аз само го записах и подредих.

ГОЛА ВОДА, ПАЯКА И СТРАШЕН СТРАХИЛ

сряда, 9 юли 2008 г.

с. Мало Конаре и неговите герои - глава четвърта

Забравеният поборник – Тодор Курев

Всяко време ражда своите герои. Понякога то е много щедро, а понякога много оскъдно. Хилядолетната история на България е пълна с красноречиви примери за това. Тези примери водят до възход и падение на родината ни. Редуват се, за да покажат правотата на сентенцията на хан Кубрат, изписана на фасадата на народното събрание – „Съединението прави силата”, която често повтаряме, за да изглеждаме мъдри политици и никога не спазваме, за да защитаваме личните си интереси. Забравяйки тази истина, нашите предшественици раздробяват България на парчета ,за да може всеки да е цар. Щяха ли турците да завладеят България, ако начело по това време е цар Калоян, Симеон, Борис, Крум или Аспарух? Макар, че има много царе, доказали таланта си да ръководят България, ние показваме с историята си, че можем да бъдем и недалновидни и да предадем родината в ръцете на враговете си ,само и само да задоволим егото си, интересите си или интересите на партията си. Поради тази причина се стигна до освобождение на Гърция, на Сърбия от турско робство, но не и на България.

МЪЧЕНИК ЗА БЪЛГАРСКАТА СВОБОДА


„Живей се в поробена страна. Не се живей в опозорена страна. Особено, когато си носил вериги за нея. България, обаче навсякъде ще я нося в сърцето си и Ней ще бъдат всички мои мисли и чувства!”



".. ние винаги ще се натъкваме на спомени, че дядото на този или бащата ма онзи наш съвременник е бил заточеник."

Това пише Cт. Каракостов в издадената през 1946 го­дина книга "Диарбекирски заточеници", едно от най-значимите изследвания за българските заточеници.

Неугаснали почит и дълг към род и предци, земя и култура са пренесли и съхранили автобиографичната творба на Дончо Т. Курев от с. Доганово Конаре (днес Мало Конаре). Тя е непубликувана. Информацията, която се предлага в нея би била полезна за етнографията, народопсихологията. за изследвания на социално битовата уредба, стопанската структура, развитието на българския език и др. Запазена е в два оригинални ръкописа с незначителни разлики в текст и съдържание. Изненадващи са последните девет страници в единия от ръкописите, които представляват подредени факти и събития в мерена реч. За написването на тази поетическа творба е използвано характерното за народните песни силабическо стихосложение.

Целта на настоящето изследване определя и вниманието ни към нея само доколкото представлява важен документ за живота на Тодор Курев, участник в националноосвободителните движения и борби на българския народ. Въпреки, че липсват подробности и детайли, които биха ни интересували изложението на автора на ръкописа за неговия баща е достатъчно правдиво, за да сме му признателни. В мемоарната и историческа литература Тодор Курев се споменава, като заточеник от 1877-78 година. Неговият път и съдба са тези на стотиците мъченици и страдалци на
българската свобода. Като за един от тях е
писал Петко Машев в "Из моите спомени”, проф. Иван Батаклиев в книгата "Пазарджик и Пазарджишко". Дим Жлегов в Освобождението на Пазарджишки окръг от османско иго 1877-78 г " В историческия архив на НБКМ е запазено пенсионно дело № 1552 на поборника Тодор Курев.

Известно е, че през 1869 г в Пазарджик е основан местен революционен комитет при едно от посещенията на Васил Левски в града. Сред членовете на комитета са Г. и Cт. Консулови, М. Величков, Cт. Акрабов, Н. и Ив. Ръжанкови и др. Вероятно Тодор Курев се е познавал с някои от тях и са имали установени взаимоотношения помежду си, още повече, като се вземе предвид приятелството, което го е свързвало с
Иван
Ръжанков.

Потвърждение е и самият текст на ръкописните бележки, "обвиниле го турците, че бил ятак на българските комити (войводи) на Васил Левски и на други и по тези причини го залавят и го закарват в Пазарджик". Близките приятелски отношения с Иван Ръжанков имат и един много мил и човешки израз: той кръщава и венчава всички деца на Тодор Курев. Същевременно нещо друго не по-малко дълбоко ги свързва. И двамата са изповядвали едни и същи патриотични чувства и възгледи за българското национално освобождение подкрепени с гореща деятелност. Истина е, че той е бил сред влиятелните хора в селото, със завидно социално положение - имотен и състоятелен. Притежавал е земеделски имоти, значителен брой добитък и четири дюкяна –кацарски, арабаджийски, ковашки и кръчмарски, в действителност обаче на него му е било нужно нещо много по-голямо - посвещението на светия идеал и дело за свободна и независима България. Впоследствие Тодор Курев е осъден и изпратен на заточение в Мала Азия. в гр. Ангора (Анкара). Достояние на читателя е описанието на събитието от народния певец, подредил историята в стихове.

"Наред ми турци ходиле

и комити ми дириле.

Па хващат Тодор клетника.

Връзват му ръце назади.

И го турци закарват.

В град Пазарджик закарват.

Па хващат Иван Ръжанков.

И немо ръце вързале.

И ги в Солон града изпращат.

На солонското пристанище.

И ги на параход качуват.

През Бело море прекарват.

В Турска Мала Азия.

И ги в Енгюр остават."

По онова време Анкара (Енгюр, Анго­ра) е сравнително голям град. За пристигането на групата пазарджишки заточеници около 40 на брой отбелязва Кирил Патриарх български в книгата монография "Екзарх Антим". Първият български екзарх е изпратен в Анкара м. юли 1877 г. По този повод П. Машев пише в Татарпазарджишки общински вестник; "екзархът с неотиванието си на събора (свикан от Мидхад паша, б. а.) жертвува себе си, а запази интересите и достойнството на своя народ". А за споменатите заточеници. "Тези нещастници... излезоха по-щастливи от нас, "защото" една отеха са намирали, като са виждали. че и екзархът носи еднаква с тех участ".

Отначало заточениците живеят откъснати от света. Не се е допускало поддържането на връзки с външни хора. Постепенно обаче строгостта на полицейския надзор отслабва. Могли са да отиват и на църква. Населението се отнасяло съчувствено към тях. Помагали са им живеещите в града гърци и арменци. За болните се е грижел местният лекар, италианец по произход, който ги е лекувал безплатно. Единствено невъзможно е оставало преодоляването на най страшното страдание - чувството за изгнание, възможността да погинат в край чужд и далечен.

С развитието на военните действия в Руско турската война се увеличават надеждите на българските заточеници в Ангора. Санстефанският мирен договор постановява амнистия за всички задържани и осъдени политически лица. И обратния път е труден, но вече с радостта от свободата на отечеството. Всички пазарджишки заточеници се връщат живи след освобождението им само един умира в гр. Коня. Една голяма част от тях са със съсипано материално положение, някои не успяват да се избавят от покрусата от една тъжна действителност и остават без желание да търсят признание и справедливост. Разбира се не са малко и тези, които се включват всеотдайно в обществено-политическия живот на новоосвободена България. Избран за окръжен съветник Тодор Курев присъствува на заседанието на Великото народно събрание във Велико Търново, което приема на 2. VIII. 1887 г. Фердинанд за княз на България. За последен път в политическия живот се явява екзарх Антим I, който призовава княза и народното събрание да пазят народните правдини. Наред с избора на Тодор Курев за окръжен съветник, което не е случайно явление (Тоне Крайчов Диарбекирски дневник и спомени с. 156) биографичните бележки за него съобщават, че той е бил един от ревностните поддръжници на Стефан Стамболов и неговата партия. От значение е причината, а именно: "тогава за Регент на България е бил избран революционера Стефан Стамболов. който е повдигал, за да възстановят Великотърновския окръг ". Тези редове представят в по-голяма пълнота образа на достойния българин, привързан към революционното минало на своя народ, верен на националните идеали и готов да откликне на въжделенията на новото време.

Йорданка ЕЛКИНА

музеен уредник гр. Ракитово


с. Мало Конаре и неговите герои - глава трета

"Турско присъствие"


Тотьо Стоенчев е трето поколение от Стоенчевия род. Роден през 1839 г. Стоенчевия род са първите, които са се заселили в Коруйкьой на брега на реката (Вадицата). Местото е стратегическо - има вода, наоколо гора, пасища. Бяха скотовъдци и преживяваха от това. Имаха и ниви, които разораваха, сееха и жънеха. След жътва земята се оставяше на угар да почива, като същата нива се засяваше отново през година. Този метод на обработка съществуваше до края на първата половина на 20 век. Бащата на Тотьо Стоенчев почива, когато той е бил на 6 годинки, а майка му, когато е бил на 13. Родителите му не са имали други деца. Така на 13 години Тотьо остава кръгъл сирак. По това време в селото е имало между 30-40 къщи. В двора (имота) на Стоенчеви са построени допълнително 3 къщи, които са били отделно от първоначално построената първа къща. Едната от тези 3 къщи е била на бащата на Тотьо. По това време в поробена България е било традиция в един двор да има място за харман, торище, овчарник, кокошарник, място за коне, волове, крави, магарета, хамбар, свинарник, място за дърва(челия) и други подобни с обща площ около 12 декара. По късно тази традиция претърпя корекция и през 1945-1950 г. необходимата площ за един двор е вече наполовина. Всеки желаещ да бъде оземлен от селската управа получавал дворно място с големина 12 декара. Тъй като Тотьо бил кръгъл сирак, по закон имал трима опекуни(настойници), които се грижели за неговите интереси. Те поискали от името на 15 годишния Тотьо Стоенчев той да бъде оземлен. Така желанието му да има собствен имот било изпълнено. Сведенията, които съм получил, чрез моята баба от нейната свекърва по късно са, че младият 15 годишен българин е бил непримирим и е протестирал против опекунството си. Той е бил убеден, че е достатъчно голям за да се справи сам с неволите и да подреди живота си. Едва навършил 15 години той се оженва за Тима Дъбова, която също е била, на години колкото него пък и на същия акъл. Така преждевременно той отхвърля опекунството си окончателно. Събаря къщата на баща си и си построява прилична къща в новия двор. Цялото село се чудело на решителността и силния дух на Тотьо Стоенчев. Не можели да проумеят, как това момче само, заедно с жена си, която му е връстница могат да си построят сами прилична къща. И така тръгнала легендата за намерени жълтици в съборената от Тотьо стара бащина къща. Убедено приемам това за мит, тъй като това момче, колкото и лудо младо да е било не е било глупаво, а просто е било работливо и находчиво. Знаело е какво иска от живота и го е преследвало до край. Баба ми е разказвала, че когато е питала свекърва си дали този мит с намерените жълтици е верен тя и отвърнала, че „това са хорски приказки нищо верно”. За изненада на опекуните той си построява новата къща.И така през 1857г. им се ражда първото дете - Трънда(Трендафила) Тотева Стоенчева(Василева по мъж). През 1865г. се ражда Нистор Тотев Стоенчев. През 1868г.-Димитър Тотев Стоенчев. През 1871г.-Гъна(Гроздена) Тотева Стоенчева(Халачева). През 1874г. се ражда Мика(Мария) Тотева Стоенчева(Топалова). През 1877г. ноември месец се ражда последното им дете Иван Тотев Стоенчев. Равносметката е ,че за двадесет и една години съвместен живот имат 6 живи деца или средно през три и половина години се ражда дете. За онези времена, нрави и обичаи това е необичайно, което показва ,че има и други раждания на техни деца, които не оцеляват. Раждането на Иван по време на Руско-турската война предопределя и неговата съдба. Когато турците бягат окончателно към Цариград, той е бил пеленаче. Моля да бъда извинен от теб читателю, но е необходимо да прекъсна за малко разказа си за да разкажа за борбата на българите против турците в град Пазарджик и в с. Доганово Конаре.

Известно е, че през 1869 г. в Пазарджик е основан местен революционен комитет при едно от посещенията на Васил Левски в града. Тодор Курев от с. Доганово конаре е бил в много близки отношения с някои от членовете на комитета. Той е бил приятел с Иван Ръжанков. Потвърждение на това е, че той кръщава и венчава всичките деца на Тодор Курев. „ обвиниле го турците, че бил ятак на българските комити(воеводи) на Васил Левски и на други и по тези причини го залавят и го закарват в Пазарджик.” В последствие Тодор Курев е осъден и изпратен на заточение в Мала Азия в град Ангора(Анкара). Курев е бил ятак на Левски. След като архива на централния комитет, съхраняван от Любен Каравелов попада в турските власти всички имена намиращи се в него са изловени, осъдени и заточени. Вина за залавянето на Левски има и Димитър Общи, който след ограбването на хазната в Арабаконак е заловен и издава не само Левски, но и целия комитет заедно с ятаците. Левски непосредствено преди залавянето си е бил в Пазарджик. Комитетът събира пари за пътуването му до Влашко. При тръгването му от Пазарджик към него е прикрепен Никола Ръжанков. Левски освобождава Ръжанков и продължава към Къкринското ханче сам. На другия ден е заловен. По- важното е, че веднага на връщане е заловен и Никола Ръжанков, който не само е бил бит, а пребит от турците. Закаран е в с. Баня Панагюрско да се лекува, но там умира. Това доказва тезата, че изгубения архив от Каравелов е „намерен” от турците и затова всички на които имената са били вътре са изловени и осъдени. Между заловените е и Тодор Дончев Курев.

Генерал Гурко влиза в София на 4 януари 1877 година и присъства на молебен по случай освобождаването на града. След това той тръгва по пътя за Пловдив и този факт предизвиква паника у турците и те побягват.

Два месеца преди това през месец ноември идва на бял свят втория син на Тотьо Стоенчев-Иван. Известно е, че когато турците са бягали от руските войски, те са палели, грабили, изнасилвали и клали българското население.

Тук ще направя едно отклонение. На два километра от село Коруйкьой (Конаре) на брега на река Луда Яна се е намирало село Доганово. Голяма част от селото се състояло от турци, които са си тръгнали с турските войски. Българските къщи са се разделени на три:

  • едната по-голяма част са се заселила в Софийското поле и образували село със същото име;
  • втората се заселила в Пищигово;
  • третата (4 къщи) се заселила в Конарето.

По този начин село Доганово изчезва. Остава само името Доганово Конаре. По-късно изчезва и името Доганово, като е заменено с прилагателното Мало и така селото става Мало Конаре за да се различава от името на съседното Голямо Конаре.

И така нека да продължа разказа си по нататък. Турците са знаели кой е имота на заточения от тях Тодор Курев. Един ден в с. Доганово Конаре озлобените турци запалват 4-те дюкяна, къщите и всичко, което има вътре на Тодор Дончев Курев. „ Турците изгориха всички къщи и нищо не оставиха, всичка стока забраха с тех.” С тези думи съпругата на Тодор Курев го посреща, когато се връща от заточение в Енгюр(Анкара). „Като отива баща ни в двора, вижда само обгорели, черни дувари. Станало му мъчно, но не явявал никому”-из записките на неговия синДончо.

Виждайки пламъците, всички хора от селото хукват да се спасяват. Драги читателю представи си обстановката – 50 см. сняг и настъпилата паника. Няма време за съветване и обмисляне на действията. Хората виждали спасението в това да пуснеш стоката и да я подгониш към баира, веднъж да минеш друма и дано да изпревариш отстъпващата турска войска. В тази суматоха се случва нещо необяснимо, нечувано, нещо което се е случвало през Априлското въстание в Брацигово и Перущица. Тотьо Стоенчев изкарва овцете, конете, воловете, кравите и ги погва по улицата. Оставя само прасетата в обора, защото турците не ядът свинско. Жена му Тима държи с едната си ръка редица от пет невръстни деца, а с другата Иван, което е пеленаче. До нея в краката и в снега стоят дисаги с храна за преживяване. Тотьо се връща грабва дисагите през рамо, в едната си ръка държи тоягата, с която гони животните, а с другата хваща за ръката едно от децата и тръгва. В големия сняг детето не може да върви, пада и започва да плаче. Същото е положението и при Тима. Тя държи ръката на едно от децата в редицата и тръгва, но другите две се препъват в снега и също падат. Късите им крачета не могат да се борят с големия сняг. Настъпва миг на размисъл и вземане на странно и съдбовно решение. Тотьо казва:

- Хвърли Иван и бягай след животните с трите деца. Аз ще взема другите две и да тръгваме. Избирай, ако не го хвърлиш ще умрем всички. Няма как да вървим и да се скрием с него.

Тима плаче и казва:

- Не мога, как ще хвърля рожбата си? Никога!

- В брестето, там няма да го намерят. Всички заминаха. Турците ще ни заварят и ще ни изколят всичките. Няма как да носиш и да бягаш с четири деца.” - изкрещява Тотьо и тръгна към улицата, защото животните се връщаха и напираха да влизат в двора.

Обърканата жена побягна и се мушна в брястовата гора, която беше на около 70 м. от мястото, което се намираха. Три пъти се обръщаше към мъжа си, с молещи очи пълни със сълзи, но Тотьо беше непреклонен. Тима избра място в храсталака, разрови снега, начупи пръчки и сложи повитото дете върху тях. Свали горната си дреха и го уви с нея.

Дочу гласа на Тотьо, който я викаше да тръгва. Тима се изправи плачейки и погледна към другите пет ревящи деца и съпруга си. Тотьо се правеше на корав и викаше:

- Тръгвай, ще дойдат и ще ни изколят.

Викайки той налагаше наред животните, които се връщаха обратно към оборите. Тотьо се изнерви още повече и започна да крещи да тръгват по-бързо. Влачеше ту едното, ту другата дете по утъпкания от животните сняг. Тима ревеше и ту се връщаше да вземе обратно Иван, ту тръгваше към другите три деца. Накрая разкъсвана от желанието да си вземе Иван и необходимостта да го остави за да спаси другите си деца, най-после тя тръгна след Тотьо и животните.

Ревът на животни и хора, писъка на изоставеното бебе, десетте детски ръчички, протегнати към нея – това бе картината пред Тима в момента на вземането на окончателното решение, да изостави Иван и да спаси останалите деца. Това си мислеше и Тотьо, който вървеше и не се обръщаше назад, защото Тима щеше да види сълзите му.

С тези мисли след 20-30 минути пресякоха друма и се отправиха към планината за да се скрият. Разстоянието между Мало Конаре и Огняново е 4 км.

Драги ми читателю, не съм отявлен националист, но по въпроса „как може, кой може това да го направи” винаги ме е занимавал. Отговорът за мене е – „Само един корав баща и една корава майка – Българи могат да го сторят и да го преживеят.”

След още 20-30 минути Тотьо и семейството му, заедно с животните успяват да се качат на Бабата - баира над Саладиново (с. Огняново) и се скриват в гората. Два дни и една нощ преживяват горе скрити в гората всички от селото. Постоянно наблюдаваха друмът и селото си. Когато се появяваха турски войници, напрежението се покачваше и хората се молеха да не избухнат нови палежи в селото. След като и последният турски войник замина към Пловдив, всички Догановоконарци, си отдъхнаха, че техните домове не изгоряха и започнаха да говорят за връщане в селото.

Тима не говореше с никого. Както самата тя е казвала по-късно си е изплакала очите. На 14.01.1878 г. руските войски освободиха Пазарджик и Догановоконарци тръгнаха обратно към селото. Тима вървеше най-отпред, за нищо друго не мислеше освен за хвърления Иван в брестето. Врявата от животните настъпи отново. Всички те вървяха към селото си без никой да ги гони. Цялото население вървеше след тях, само една разчорлена, плачеща жена вървеше заедно с първите животни и дърпаше за ръцете двете си най-големи деца. Когато влезе в селото тя беше капнала от умора. Струйки пот се стичаха по лицето и тялото и. Щом влезе в двора остави децата си пред къщата и тичешком се отправи към мястото където беше оставила малкия Иван. Не чу рев на дете, пред нея имаше един вързоп, който не шаваше. Грабна го, отметна дрехата от лицето му и го притисна към лицето си. Бебешкото му личице беше ледено студено. Очите му бяха затворени. Притисна тялото му към гърдите си, милваше студеното му лице, Тима събра сили и изплака с глас, като ранена лъвица. Сълзите и се стичаха и капеха върху лицето на бебето. И изведнъж, о чудо, Господ е чул молитвите и. Дали от сълзите, които капели върху лицето на Иван или от вика на ранена лъвица, който е достигнал до ушите му не знам, но бебето трепва, мъчи се да изплаче, но от гърлото му не излиза глас. Изведнъж започва да прави движения с устни, като да бозае. Тима извади гърдата си и я нагласи. Малкия Иван бавно захапа зърното и и засука. Тима тръгна към къщата, като се смееше през сълзи. Тотьо затваряше овцете в кошарата и гледаше с питащи очи.

- Жив е! – извика Тима и го внесе в къщи.

Влезнаха и другите деца. Майката сложи бебето в люлката и побърза да запали огън в оджака (камината) за да се стоплят всички. Тотьо след като нахрани животните влезна в къщи, погледна в люлката малкия Иван, взе го, притисна го към себе си и заплака без срам от деца и жена. Като се успокои след малко каза:

- Не са палили други къщи. Само на Тодор Курев всичко са изгорили и са му забрали всичката стока.

След два дни и една нощ бебето Иван връща гласа си. Според баба ми Магдалена, Иван – нейния съпруг е бил спасен от Господ. Аз ще добавя, че това се дължи на Господ и на силния ген, който носи Иван. Целият ни род е благодарен на Господ и на случайността, че спасиха моя дядо Иван Стоенчев. Той остана жив и даде живот на моя баща, чичовци и лели, на мен а аз на моите деца. Така оцеля, ще бъде и пребъде Стоенчевския род.

Много ми е трудно да си представя дори сега, когато съм на 72 години, тази моя прабаба, как е изживяла една нощ и още два дни без бебето си. За пръв път чух този разказ, когато бях на седем години. След това когато бях на 15 години, баба ми ми го разказа втори път с подробности, които е получила от свекърва си – баба Тима. Същото разказваха моите лели и чичовци на техните деца. Трудно ми е да разбера, откъде е тази сила в Българския род, да жертваш бебето си в името на живота на останалите членове на семейството си. Да се молиш Господу, да ти прости и да закриля рожбата ти да не я намерят турците там където е оставена. Нека си спомним за приятеля на Тодор Курев – Васил Петлешков, когато турците поставиха въпроса, че ще оставят селото Брацигово цяло, само ако им предадат организатора на въстанието.

„Майката на Васил Петлешков го предаде и спаси селото.” Колко майки в света могат да жертват детето си за благото на другите. Какво е мислила майката, когато „ Петлешков бил турен между два огньове, от силното напечвание, кожата му се набръчкала и напукала, мас като дървено масло течала из пукнатините, устата му се кривели болезнено, очите му останали неподвижни, душа се лесно не давала.....”.

- Защо братко не си бил роден преди двесте или поне стотина години? – възкликва неудържимо Захари Стоянов.

- Ако твоята мъченическа смърт, каквато не е изпитвал нито преподобни Симеон, нито Мария Египтянка, беше се случило в тия блажени времена, когато глупоста е била божествено вдъхновение, а отричането от своите человечески достойнства - подвиг, то ти би бил първи между светците и наместо скромното пречупено дървено кръстче, което украсява днес обраслия ти в бурен гроб, навярно щеше да се белей разкошен манастир с черни калугери.”

„В Петък (разказ на арменското момиче на Януари Макгахан за Перущица) мъжете укрити в черквата, решили да се самоубият, но жените им се намесили и молели да бъдат също така убити. Двама от мъжете изпълнили своето решение. През сълзи и стон, скубейки косите си, удряйки главите си в каменния зид на черквата те действително убили своите жени и деца, а след това убили и себе си.

Момичето разказва, че жените коленичели на земята, събирали дечицата си в своите прегръдки и в плач и ридание се молели, докато съпругът и бащата ги разстрелвал или пробождал последователно.”

Това, че тези двама мъже трябвало да забодат ножа или да изстрелят куршум в слаби, нежни и малки човешки същества, обърнати към тях за обич и защита, показва до какво отчаяние са били доведени.

Но арменката продължава нататък. Според нея „петдесет или шестдесет мъже убили жените и децата си. Много млади момичета и омъжени жени, чийто мъже били убити или били избягали, молели също така да бъдат убити за да избегнат падането в ръцете на башибозуците и тяхното желание било изпълнено.” А какво би писал Макгахан, ако беше видял кланицата на връх Еледжик?

„Освен това трябва да отбележим с болка, че зверствата при потушаване на Априлското въстание са били извършвани не само от турци.

Яростно участие в клането (особено в Родопите) са взели и нашите братя българи мохамедани”.

т.е зверствата са били предизвикани не толкова от еничарска омраза, а по-скоро от религиозна отмъстителност – мюсюлмани са клали християни. Причината е проста ”когато мохамеданин убие известен брой неверници, той е сигурен, че ще отиде в рая независимо какви са неговите грехове. Мохамед мислил, че е трябвало да се броят само въоръжените хора, които се избиват, но обикновеният мюсюлманин вземал това предписание в по-широк смисъл и броил също и жените и децата. С цел да надуят бройката убити неверници за рая, в Батак, башибозуците са промушвали бременни жени в корема и така убивали едновременно и неродените деца.

Френският консул е присъствувал лично, когато башибозуци разказвали пред възхитени слушатели, как сечели главите на малки деца, как телцата им с отсечени ръце и крачка подскачали и се търкаляли като пилета”

„.........Само в областите на Пловдив и Пазарджик има около 50 изгорени села, без да се броят тези, които са ограбени, а 15000 души са изклани. Някои определят броя на убитите в България от 25000 до 40000, а други, че те са 100000”.

Прощавай читателю, на това е написано от журналиста Януари Макгахан.

Почти същите данни се съобщават и в доклада на Юджин Скайлър – секретар на легацията на САЩ и генерален консул в Цариград, аташиран в България, за да се установи на място истината.

Драги читателю, искам да взема повод от думите на Захари Стоянов за Васил Петлешков.

Колко от останалите живи поборници получиха признание приживе? Нека си спомним трагичната смърт на Левски, на Ботев, на Стамболов с портретите, на които сегашните управници си кичат кабинетите. Изводът е няма ненаказано добро.

Мало Конаре не е малко село, но досега не събра желание да сложи едно камъче на своя герой от Турското робство Тодор Дончев Курев. Напълно съзнателно омаловажиха неговия подвиг, дори го отрекоха, като приписаха цялото му дело на човек, който няма нищо общо с това. Това не е ли гавра с паметта ни. Как спят спокойно тези хора, когато виждат венците на паметника на фалшивия герой.

На въпросите ми, защо този човек (фалшивия герой) не е изпратен на заточение, защо на него не са висяли 25 кг. вериги до Енгюр, защо не са му изгорили дома, защо не са му забрали стоката - отговор драги ми читателю не последва. Тогава зададох другия въпрос:

- Защо мразите Тодор Курев?

Отговорът беше:

- Защото е имал 1000 декара ниви.

- Направил ли е нещо лошо на малоконарци?

- Не, помагал е – беше отговора.

Драги ми читателю, никога не съм мислил, че съм много умен. Това отношение на властите от селото към героите им не го разбирам. Не разбирам и отношението на „учената девойка, която написа „мита за Батак”.

Нима Йорданка Елкина, Петко Машев, Костантин Величков лъжат за Тодор Курев.

Нима баба Тима – моята прабаба, майката на Васил Петлешков, Арменското момиче присъствало на клането в Перущица, журналиста Януари Магхаган, Юджин Скайлър и Захари Стоянов – живи свидетели на зверствата на турците – лъжат.

Всички тези документи се пренебрегват от българи, които преследвайки личните си интереси, фалшифицират историята. Не се интересуваме, какво ще остане след нас за следващите поколения. Не участваме ли и ние в престъпление, като караме децата да слагат венци на фалшиви герои.

Всичко това ни доведе до там, че наричаме петвековното турско робство – османско присъствие, като че ли Османците са други а не турци.

И в чужбина, където съм строил повече от 10 години, и в България съм работил с турци। Уважавал съм ги и сега ги уважавам। Това не значи, че уважавам тези, които са ни клали пет века। Не уважавам и турските терористи в България, на които Ахмет Доган построи чешма, за това, че избиха невинни майки и деца.

Иван Стоенчев

Щрихи към портрета на един заточеник

"Никой нема по-голяма любов от това щото да даде живота си за приятелите си" С тази пренесена от християнството истина борците зa българското националнo-освободително движение са правели своя избор - безкористна всеотдайност в служене на Отечеството.

Робството с всичките си беди и неволи не смалява духовния ръст на нацията, а тькмо обратното - извежда до истинска значимост чест, достойнство, свобода и нравственост. Затова мнозина свързват собствената си изтерзана, страдалческа съдба със съдбата на революционера, бунтовника, заточеника.

Осъдени на заточение и изпращани в крепостите на Мала Азия са стотици българи още от първия решителен бунт за свобода до самия край на турското робство. В хода на Руско турската война през 1877 година в Ангора са заточени група революционни дейци от Татар Пазарджик. Съставът на групата е потвърждение на тактиката на цариградското правителство да изпраща на заточение по-видни и влиятелни българи, които работят за освобождението на България. В тази група е и Тодор Д. Курев от село Доганово Конаре.*

Важни сведения за него като поборник в заточеник се намират в записките на сина му Дончо Т. Курев. В тях периодът на заточение на Т. Курев е отразен по разказите от неговия баща.

Неоспорима е ценността на тези записки предвид малкото запазени в нашата историография документи, отнасящи се към проблематиката за заточенията. Същевременно те отразяват душевността на автора, неговата позиция и вълнения спрямо лица и събития. Интересуващите ни факти от живота и дейността на Тодор Курев през времето на заточение се потвърждават и от спомените на Петко Машев, известен обществен деец със същата участ на малоазийски заточеник.

Кратките сведения, дадени в ръкописния документ за причините, предизвикали тежката присъда на Тодор Курев, съдържат обвинението, че той е "бил във връзка с българските войводи, с Васил Левски и с други". Дългият път към непознати и чужди краища, ведно с чувството на мрачна обреченост, затрудненията и лишенията през всичките дни на заточение са споделени с другарите от групата: Иван Ръжанков, Никола Генчов, Андон п. Иванов, Г. Н. Кожухаров, Илия Хр. Узунов, Иван Веселинов. Както справедливо се изразява Петко Машев: "...ние бехме вързани само за теж­кия грях, че носим името българи".

Пътуването до мястото на заточение, според повествованието става, като "ги качват в трена, закарват ги в Солун на Бело море", оттам "качват ги на парахода и ги откарват в Мала Азия, в некое си место Енгюр". Енгюр или Енгюре е наричан град Ангора /Анкара/

Мъчително дългият път изминат от заточениците. Оковани във вериги, е описан по трогателен начин: "...я ми кажете как слизат и се качват вързаните петима за гушите с верига, която им позволява да се отдалечават един от друг само с около 60 см."

Често пъти заточеникът е изпитвал "не само телесни мъки, а и морални таки­ва: третиран като добитък и подлаган на мъчително унижение...". Нестихващата, растяща от ден на ден печал и горест, е събрана в заточеническата песен, записана от сина на Тодор Курев:

"Ах, дано е близко, братя,

Злочести този час. Да не гледам, да не слушам.

Да забравя всичко Ази.

Да не гледам, да не слушам.

Плач и сълзи как текът..."

В Ангора има български заточеници отпреди идва­нето през ноември 1877 го­дина на заточениците от Па­зарджик. Тук е и българс­кият екзарх Антим. Знае се, че българският екзарх е бил във връзка със заточеници те българи в града и ги е убедил със смиреномъдрието си да не предприемат нищо без неговото знание.

Краят на изгнаническия живот настъпва, когато мирният договор от Сан Стефано е вече исторически факт. По силата на чл.17 от него се освобождават всички за­държани и заточени лица.

Завръщането в родното място, така свидно очаква­но, поднася нови беди и страдания за поборника заточеник Тодор Курев. След всич­ко преживяно забележителна е вътрешната сила, с която и този път превъзмогва болката. Описано е крат­ко случилото се: "...баща ни вижда жена си...Тя започва да плаче и му казала: "Турците изгориха всички къщи и нищо не оставиха, всичка стока забраха с тех". На отчаянието той отговаря: "Не бой се, нали аз се вър­нах жив, друга стока ще купя и други къщи ще нап­равя...". И по-надолу е до­бавено: "Като отива баща ни ни в двора, вижда само обгорели черни дувари. Станало му мъчно, но не явявал никому".

Всичко дотук поразител­но напомня едно място в книгата "В тъмница" на Константин Величков, по-ветено на сродни човешки съдби от близки героични събития: "Бедните селяни!...Жетва настава и кога­то да оберат плода от своите мъки и да му се радват, отиват да гният по тъмници, а там далече от тях сами самички стоят без подслон и преглъщат сухи сълзи женя и деца под пепелищата от изгорелите къщи".

След Освобождението Тодор Курев се включва с нова гореща деятелност в обществено-политическия живот на Княжество Бълга­рия и Източна Румелия, имайки за свята своя длъж­ност да служи на Отечест­вото си.

Йорданка ЕЛКИНА


* Доганово Конаре е старото име на село Мало Конаре